Lastbilen och dess utveckling

Den första lastbilen i världen byggde under år 1891 av företaget Daimler. Det var först under år 1900 som den första lastbilen i Sverige började rulla på gator och vägar och hade förvärvats av J.A. Pripps & Son i Göteborg. Den 17:e maj körde lastbilen sin jungfrutur mellan Göteborgs stad och Kungsbacka. Lastbilen hade tillverkats av Motorfahrzeug – und Motorfabrik Aktien Gesellschaft som låg i Berlin och kapaciteten hos lastbilen var på tre ton.

Utveckling

När väl den första lastbilen hade sett dagens ljus och börjat rulla på de skumpiga vägarna, så gick utvecklingen av lastbilar ganska fort. Under 1920-talet kom uppfinningarna av däck som kunde pumpas och kardan-drivlinor. Som verkligen ökade komforten i lastbilarna. När dieselmotorn började tillverkas på 1950-talet, gjorde det att lastbilarna blev betydligt större och starkare och kunde därför ta tyngre och öka sina laster.

På 1970-talet så var det oljekris i världen och då började de som tillverkade lastbilar titta på bränsleförbrukningen. För att minska ner åtgången av bränsle och utveckling gick vidare under 1980-talet då miljötänket började komma. Då var det dags att se till att börja tillverka lastbilar som var miljövänliga. Så utvecklingen och fokus hos lastbilar har sedan tidigt 1990-tal legat på att se att dessa är miljövänliga, ergonomiska och framför halt har en hög bränsleeffektivitet. Som ett bra exempel om man gör en jämförelse mellan lastbilar, så bullrar 20 stycken 90-tals lastbilar lika mycket som en 70-tals lastbil.

Stora tillverkare av lastbilar

Både Volvo och Scania som tillverkare av lastbilar, tillhör världsmarknaden av lastbilar. Detta beror mycket på att dessa svenska företag har redan från börjat satsat på att ha höga krav inför facket och myndigheterna. Vilket gav dem försprång jämfört med andra lastbilstillverkare i världen, när det började införas krav som var hårdare.

De lastbilstillverkare som ligger bland de fyra i topp i världen är:

  • Daimler AG
  • Volvo Group
  • Dongfeng
  • Tata Group