Volvo lastvagnar

Volvo lastvagnar tillhör enav de största lastbilstillverkarna i världen och lastbilarna kör på vägar i alla världens hörn och kanter. Huvudkontoret är beläget i Göteborg och där tillverkas större delen av alla Volvos lastbilar.

Historia

Volvo grundades 1926 och redan nästkommande år kom deras första bil och lastbil, som hade samma chassi till en början. Den första lastbilen kallades för LV Serie 1 och kostade 4 450 kronor. Lastbilen blev en succé och hade en ottomotor. Men under 1930-talet fick även lastbilarna en hesselmanmotor. I mitten av 1940-talet gick det att få en Volvo lastbil med dieselmotor. För att sedan utvecklas till hur lastbilarna är idag och då i samarbete med olika företag så som exempelvis Renault Trucks och Mack Trucks.

Historiska lastbilsmodeller

Här kommer ett axplock bland de historiska lastbilarna:

  • 1920-taler: LV Typ 1 och 2 1928-1930, samt LV60 1929-1932
  • 1930-talet: LV66 1931-1936, LV90 1935-1939
  • 1950-talet: L340 1950-1956, L358/485 Viking 1953-1965, L395-495 Titan 1951-1965
  • 1960-talet: F82 1965-1972, N88/F88 1965-1977
  • 1970-talet: F82S 1972-1975, F4/F6 1975-1986
  • 1980-talet: FL4/FL6 1985-1998, NL10/NL12 1989-1999
  • 1990-talet: FH12/FH16 1993-2005, FLC/FL6 1996-2006

Tillverkningsorter

Volvo lastbilarna tillverkar på många ställen och inte bara i Sverige som växellådor i Köping eller motorer i Skövde. I Europa sker montering i Gent, Belgien och Kaluga, Ryssland, där också hytter tillverkats. Dessutom sker det montering i Virginia, USA, Curitiba, Brasilien, Casablanca, Marocko, Durban i Sydafrika, Jeddah, Saudiarabien, Kuala Lumpor, Malaysia, Brisbane, Australien och Taipei i Taipai. Hytter görs också i Teheran, Iran och Bangkok i Thailand. Så det är bara att konstatera att Volvo finns och tillverkas överallt i världen.

Volvo och militära produktioner

Redan under 1930-talet började Volvo leverera lastbilar till svenska försvaret och en av de klassiska militärlastbilarna som de flesta någon gång har hört talas om är ”Valpen” som togs fram under 1960-talet. Som sedan fick en efterföljare på 1970-talet Tgb 11/13/20 som fortfarande används inom det svenska försvaret. Dessa är bara ett fåtal bland de militära Volvo bilarna som har tillverkats.